Tällä viikolla on vietetty Miesten Viikkoa, joka huipentuu sunnuntaina Isänpäivään. Viikon aikana on pidetty seminaareja, kirjoitettu miehiin liittyvistä teemoista ja nostettu esiin erityisesti miesten vaikeutta hakeutua avun ja tuen piiriin. Miesten osalta avun hakemiseen kannustavat kampanjat ovat kautta aikojen kaikuneet kuuroille korville, miehiä ei ole saatu liikkeelle! Tarvetta miesten mielessä varmasti on, koska kolme neljästä itsemurhasta on miesten tekemiä. Suomalaisten hyvinvointia kuvaavat tilastot osoittavat psykososiaalisten ongelmien kasautuneen erityisesti miehille. Päihdeongelmat, syrjäytyminen, rikollisuus ja väkivallan käyttö ovat liian monelle suomalaiselle miehelle arkipäivää.
Suomalaisen miehen mielessä pyörii liian usein ajatus siitä, että pitää vain kestää ja selvitä vastoinkäymisistä yksin. Yksi suurimmista haasteista avun hakemiselle on häpeän tunne; miehen pitää olla vahva ja usein avun hakeminen koetaan heikkoutena. Miesten kertoman mukaan he eivät myöskään aina koe oloaan kotoisaksi sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Ongelmiin on kuitenkin herätty ja muun muassa Etelä- Karjalaan on saatu mieserityistä työtä kehittävä kolmevuotinen Miehen mieli- hanke. Hankkeessa miehille järjestetään yksilötapaamisia ja ryhmiä sukupuolisensitiivisellä otteella, koulutetaan alan ammattilaisia ja tutkitaan erilaisia tapoja markkinoida ja tiedottaa erityisesti miehille suunnatuista palveluista. Erityisen tärkeänä kehittämiskohteena pidetään auttamispalvelujen ”kynnyksen” madaltamista. Myös julkisella sektorilla miesten huomioimiseen on panostettu, esimerkkinä tästä Eksoten käynnistämä isäneuvolatoiminta.
Muutosta on kuitenkin tapahtumassa nuoremman sukupolven osalta. Hiljaisen tiedon perusteella ammattilaiset kertovat, että nuoret miehet ovat jossakin määrin aktivoituneet. Asiantuntijat ovat päätelleet, että uuden sukupolven osalta jo varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa annettava tunnetaitojen opettaminen alkaa kantamaan hedelmää, tunteista opitaan puhumaan! On myytti, että Suomalainen mies ei puhu, mutta mistä hän puhuu, on sitten eri asia. Tunteista puhuminen ei ole ollut mukavuusalueella, mutta onneksi muutos on lähtenyt liikkeelle. Valitettavasti emme ole vielä keksineet johtoja, jotka asennettaisiin päähän ja sitä kautta paha olo saataisiin pois, puhuminen on se keino millä paha olo lievittyy.
Meidän ammattilaisten on myös syytä katsoa peiliin. Olemmeko markkinoineet miehille sosiaali- ja terveyspalveluja oikein? Mieleeni tulee vuosituhannen vaihteessa toteutettu miehille suunnattu markkinointikampanja Australiassa. Kampanjaan panostettiin satoja tuhansia dollareita, jotta miehet saataisiin hakemaan apua. Kampanjan pääasiallinen viesti oli: Mies hae apua! Kuinka ollakaan, yhteydenottoja tuli todella vähän- asiantuntijat olivat ymmällään, missä vika! Pähkäiltyään asiaa he päättivät muuttaa kampanjan viestiä: Mies, kysy neuvoja ja ohjeita! Tämä tepsi, miehet lähtivät liikkeelle. Vertauskuvana voisi pitää arkista asiaa; jos mies korjaa auton moottoria, ei hän halua apua, mutta jos eteen tulee ongelma, jota ei osaa ratkaista, miehen on helppo ottaa yhteyttä tahoon, jolta voi saada ohjeita ja neuvoja.
Hyvää tulevaa Isänpäivää kaikille!
Petteri Sveins, asiantuntija
Miehen mieli- hanke