• sv
  • fi
Mielenterveysseurat

MIELI Kriisikeskus Pohjanmaa

MIELI Kriisikeskus Pohjanmaa - matalan kynnyksen kriisiapua

  • Etusivu
  • MIELI Krii­si­kes­kus Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa
    • MIELI Krii­si­kes­kus Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa
    • Tukea puhelimitse ja verkossa
    • Ryhmätoiminta
  • NUORIMIELI-KESKUS
    • Lasten ja nuorten mielenterveys
    • Magis-pelit
    • Oma juttu -ryhmämalli
    • Nuorten Kompassi -luokkamalli
    • Mun Kompassi -ryhmämalli
    • Vanhemman Kompassi
    • Hyvä arki -hanke
  • HOT
  • MIELI – Pohjanmaan Mielenterveys ry
    • MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry
    • Lahjoita nyt
    • Liity jäseneksi
    • Tietosuoja
  • Vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta
    • Vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta
    • Vapaaehtoiseksi Sekasin-chatiin Pohjanmaalla
    • Tukihenkilökoulutus
    • Kokemuksia vapaaehtoistyöstä
    • Tapahtumakalenteri
  • Koulutukset ja työelämäpalvelut
    • Koulutukset ja työelämäpalvelut
    • Työnohjaus
    • Mieli työssä
    • Nuori mieli -koulutus
    • Mie­len­ter­vey­den en­sia­pu
  • Tapahtumat
  • Yhteystiedot ja ajanvaraus
    • Yhteystiedot ja ajanvaraus
    • Henkilökunta

mielenterveysseurat.fi

Olet täällä: Alkuun / Lasten ja nuorten mielenterveys / Oma juttu -ryhmämalli

Oma juttu -ryhmämalli

Oma juttu -ryhmien tavoitteena on kehittää hyvinvointiin liittyviä taitoja kouluympäristössä. Materiaali auttaa tunnistamaan itselle tärkeitä asioita ja käsittelemään ajatuksia ja tunteita joustavalla tavalla. Oma juttu -ryhmien sisältö on suunniteltu 1.-6. luokan oppilaille.

Varhaisen tuen ryhmämalli

Ryhmäohjelman sisällöt käsittelevät tunteita, ajatuksia ja oman tekemisen suunnittelua. Näitä asioita pohditaan liittyen kouluun, sosiaalisiin suhteisiin ja arjessa esiintyviin vastoinkäymisiin. Ryhmässä opeteltavien taitojen kautta lapsella on mahdollisuus löytää keinoja mm. kiukun, jännittämisen tai ahdistuksen käsittelyyn. Taidoista on hyötyä myös keskittymisvaikeuksien, oman toiminnan ohjauksen vaikeuksien, liiallisen murehtimisen ja sosiaalisten taitojen pulmien helpottamisessa.

Harjoitellut taidot voivat tukea myös kiusatuksi tulleen lapsen tai muita kiusanneen lapsen hyvinvointia. Ryhmä ei sovellu yksinään kiusaamisen puuttumiseen, vaan kiusaamisen lopettamiseen tarvitaan erillisä toimia.

Videossa (4:11) Jyväskylän yliopiston tutkijat, Raimo Lappalainen ja Katariina Keinonen, kertovat Oma juttu ryhmän ideasta.

Materiaalit ammattilaisille

Oppaassa kuvataan Oma juttu -ryhmien keskeiset periaatteet ja ryhmätapaamisten kulun. Opas sisältää kaikki tehtävät ryhmänohjaajan käyttöön. Lisäksi oppaassa kuvataan ryhmäohjelman perustana toimivan hyväksymis- ja arvopohjaisen lähestymistavan periaatteita ja menetelmiä.

Ryhmään ohjaudutaan oppilashuollon kautta. Ryhmä kokoontuu 6 kertaa ja yhden ryhmätapaamisen kesto on 1- 1,5 h.

Lataa:

  • Opas 1-3 lk.
  • Opas 4-6 lk.

Ryhmänohjaajan oppaan lisäksi ryhmien vetäjien suositellaan tutustuvan hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteisiin kirjallisuuden tai koulutuksen muodossa.

Hyvinvointitaidot

Oma juttu -ryhmä perustuu hyväksyntä- ja arvopohjaiseen lähestymistapaan hyvinvoinnin tukemisessa sekä tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä. Lähestymistapa hyödyntää hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiä ja periaatteita hyvinvoinnin tukemisen välineenä. Lähestymistapaa voidaan hyödyntää eri ikäisillä ihmisillä, aina lapsista ja nuorista ikäihmisiin. Se soveltuu myös esimerkiksi työhyvinvoinnin ja johtamistaitojen edistämiseen sekä elintapa- ja urheiluvalmennukseen.

Hyväksymis- ja arvopohjaisen lähestymistavan keskeisenä tavoitteena on harjoittaa taitoja, joilla vaikutetaan hyvinvointia edistävästi. Kun lasten hyvinvointia lähestytään keskeisten taitojen kehittämisen näkökulmasta, harjoittelun tavoitteena voi olla esimerkiksi kehittää taitoa suunnata huomioita omaan tekemiseen, havainnoida ajatuksia kyseenalaistaen niiden todenperäisyyttä tai käsitellä kiukun tunteita perheenjäseniä tai kavereita kohtaan.

Lähestymistapa nostaa esiin kuusi toisiaan täydentävää taitoa:

  • Arvot eli taito tunnistaa, mikä itselle on tärkeää
  • Arvojen mukaiset teot eli taito toteuttaa itselle tärkeitä tekoja
  • Taito hyväksyä ajatukset ja tunteet
  • Taito ottaa etäisyyttä ajatuksiin ja tunteisiin
  • Taito olla läsnä
  • Taito löytää pysyvä minä

Videossa (3:25) professori Raimo Lappalainen kertoo lähestymistavasta.

Ohjaajakoulutus

Ryhmänohjaajan oppaan lisäksi ryhmien vetäjien suositellaan tutustuvan hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteisiin kirjallisuuden tai koulutuksen muodossa. Koulutusta Oma juttu -ryhmien ohjaajille järjestää MIELI pohjanmaan mielenterveys ry. Koulutukseen sisältyy ennakkotehtäviä ja etäopiskelua (yhteensä 8 tuntia).

Koulutukset sijoittuvat jokaisen lukukauden alkuun.

Yhetystiedot

Otathan yhteyttä, jos haluat kuulla lisää.

Erityisasiantuntija, lapset, nuoret ja perheet
Piia Hägen
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 563 2323

Asiantuntija, Lapset, nuoret ja perheet -yksikkö
Linda Valkola
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 982 8246

 

Ajankohtaista

Rekrytoimme! Etsitään sote-alan osaajaa!

Uusi pienryhmä nuorten vanhemmille

Mielen voimaa 75+ -hanke tukee ikääntyneiden hyvinvointia

Pohjanmaan kriisikeskus Valo -nimi jää historiaan

Lahjoita Mobilepayn kautta

Lisää mielen hyvinvointia työpaikalle?

MIELI Suomen mielenterveys ry
mieli.fi

 

MIELENTERVEYS
  • MITÄ ON MIELENTERVEYS
  • VAHVISTA MIELENTERVEYTTÄ
  • HARJOITUKSET
  • VAIKEAT ELÄMÄNTILANTEET
  • MATERIAALIA JA TIETOA
TULE MUKAAN
  • PAIKALLISJÄRJESTÖT
  • VAPAAEHTOISTOIMINTA
  • JÄSENEKSI
  • KOULUTUKSET
TUKEA JA APUA
  • KRIISIKESKUKSET
  • KRIISIPUHELIN
  • NETISSÄ
  • RYHMISSÄ
  • APUA ITSETUHOISUUTEEN
MIELI SUOMEN MIELENTERVEYS RY
  • ORGANISAATIO JA TOIMINTA
  • MEDIALLE
  • AJANKOHTAISTA
  • YHTEYSTIEDOT