Valtakunnallinen kriisipuhelin
Kriisipuhelin tarjoaa välitöntä keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen myös virka-ajan ulkopuolella. Tarvittaessa yhteydenottajia voidaan ohjata muihin palveluihin.
Valtakunnallisessa kriisipuhelimessa vastaavat sekä tehtävään koulutetut vapaaehtoiset että ammattilaiset.
Kriisipuhelin päivystää:
suomeksi 09 2525 0111 – auki vuoden jokainen päivä ja yö 24 h
ruotsiksi 09 2525 0112 – auki 20 tuntia arkisin (ma-pe)
arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113 – auki 20 tuntia arkisin (ma-to)
Aukioloajat ja lisätiedot www.mieli.fi/kriisipuhelin
Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Ulkomailta soitettaessa Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111. Kriisipuhelimessa päivystetään suomen lisäksi ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. ENGLANNIKSI voi soittaa arabiankieliselle linjalle.
Puhelinoperaattorista johtuen puheluissa voi joskus esiintyä katkeamisia. Pahoittelemme häiriötä ja kehotamme soittamaan tällaisessa tilanteessa uudelleen. Puhelinoperaattorin huoltotyöt sijoittuvat yöaikaan.
Kriisipuhelimen periaatteet ovat
- nimettömyys
- kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
- luottamus
- keskustelun keskiössä kriisi
- lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
- ei tavoitella taloudellista voittoa.
Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelimesta ei voida soittaa takaisin soittajalle.
Soiton hinta ja palaute
Toivomme soittajilta PALAUTETTA KRIISIPUHELIMESTA toiminnan kehittämiseksi. Palautteen voi jättää oheisen linkin kautta. Palautteet käsitellään nimettöminä.
Vuonna 2018 Kriisipuhelimeen tuli yli 162 500 soittoa. Pystymme vastaamaan reiluun 54 300 soittoon eli noin joka kolmanteen. Kriisipuhelin antaa keskusteluapua kriisissä oleville ja se on perustettu ehkäisemään itsemurhia. Kriisipuhelimessa päivystää noin 750 koulutettua vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 27 päivystyspisteessä ympäri Suomea. Päivystäjät keskittyvät niihin keskusteluihin, joissa soittaja hakee keskusteluapua kriisiin.
Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä hätäkeskuslaitokseen. Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10§, Lastensuojelulain 25§, Vanhuspalvelulain 25§) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta aina viranomaisille. Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta ei soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyviä tietoja.
Operaattori veloittaa puhelusta soittajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm). MIELI ry ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja.