Sastamalan seudun mielenterveyseura

Sastamalan seudun mielenterveysseura | Kriisikeskus Tukitalo - tukea ja apua arjen haasteisiin

  • MIELI Mielenterveys Tukitalo ry
    • Toimintamme lähtökohdat
    • Tule vapaaehtoiseksi
    • Liity jäseneksi
    • Hallitus esittäytyy
    • Tietosuoja
  • Tukitalo Kriisikeskus
    • Tukitalo Kriisikeskus
    • Lisätietoa kriisityöstä
    • Kriisityöntekijän vastaanotolle videon välityksellä
    • Tukea puhelimitse ja verkossa
  • Tukea rikoksen uhreille
  • Tukitalo Asumispalvelut
  • Muut palvelut
    • Muut palvelut
    • Sosiaaliasiamies
    • Ammatillinen palveluohjaus/Kotiin annettu tuki
    • Valvotut ja tuetut tapaamiset/Valvotut vaihdot
    • Työnohjaus
  • Kimpassa
    • Kimpassa
    • Yksinäisyydestä
    • Miten yksinäisyyteen voi puuttua?
    • Toimintamallit 2020
  • Ryhmät, koulutukset ja päättyneet hankkeet
    • Ryhmät, koulutukset ja päättyneet hankkeet
    • Ryhmät
    • Koulutukset
    • Hankekirjasto
  • Ajanvaraus ja yhteystiedot

mielenterveysseurat.fi

Olet täällä: Alkuun / Ryhmät, koulutukset ja päättyneet hankkeet / KIMPASSA / Miten yksinäisyyteen voi puuttua?

Miten yksinäisyyteen voi puuttua?

 

Kun ahdistava yksinäisyys jatkuu, eikä pahasta olosta pääse eroon niin moni yksinäinen ajattelee, että vika on itsessä, ettei kukaan kiinnostu. Niin kauan kun uskomme, että voimme itse vaikuttaa omaan olotilaan ja että se ajan kanssa tulee muuttumaan, niin ollaan hyvien mahdollisuuksien puolella. Yksinäinen nuori tarvitsee tukea ja apua negatiivisten ajattelumallien muuttamiseen.

Miten koulun henkilökunta voi auttaa?

-Yksinäisyys on usein niin satuttava tunne, että siitä voi olla vaikea kertoa, mutta otathan asian puheeksi. Muista hienovaraisuus.
-Yksi pienikin teko on tärkeä, se herättää lämmön tunteen. Tervehdi. Kysy kuulumisia. Kannusta. Huomioi tasapuolisesti.
-Panosta ryhmäyttämiseen ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun (mm. kuuntelu- ja neuvottelutaidot, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot). Nämä edesauttavat myös turvallisen ilmapiirin syntymistä ja ehkäisevät yksinäisyyttä.
-Käytä opetusmenetelmiä, jotka helpottavat toisiin tutustumista ja rohkaisevat toimimaan kaikkien kanssa.
-Kukaan ei saa jäädä yksin ryhmiä jakaessa. Jaathan ryhmät ja parit siten, että kaikki pääsevät mukaan.
-Osoita asenteellasi ja toiminnallasi, että porukan ulkopuolelle sulkeminen on ehdottomasti kiellettyä. Tätä on monesti vaikea tunnistaa, joten tähän koulun aikuiset tarvitsevat myös nuorten apua.
-Puhu toisten huomioimisen merkityksestä ja siitä miten tärkeää on, että kaikki ovat osa ryhmää.
-Vaikuttamalla muiden asenteisiin, yksinäisten huomioimiseen ja vastavuoroisuuteen.
-Keskustelkaa luokassa yhdessä yksinäisyydestä. Miltä tuntuisi jäädä ryhmän ulkopuolelle ja olla yksinäinen ja torjuttu? Mitä silloin haluaisi muiden tekevän?
-Myös tukioppilas-/tutortoiminnan avulla voidaan edistää kaveritaitoja.
-Muista avoin yhteistyö huoltajien kanssa. Ota vanhempien huoli omasta lapsesta/nuoresta vakavasti.
-Auta lasta/nuorta näkemään hänen hyvät piirteensä. Muista kertoa, että yksinäisyys ei ole hänen vikansa. Välitä toivoa siitä, että tilanteeseen voi vaikuttaa ja aina on mahdollisuus muutokseen.


Miten vanhempi voi auttaa?

-Juttele lapsen/nuoren kanssa hänen tilanteestaan hienovaraisesti. Mieti etukäteen millaisessa tilanteessa asiasta olisi parasta puhua.
-Ole läsnä kun lapsi/nuori on itse valmis ottamaan asian puheeksi. Usko. Ota tosissasi. Älä väheksy.
-Harjoittele lapsen/nuoren kanssa toisiin tutustumista esim. kyläilemällä tai kutsukaa kotiin vieraita. Pohtikaa yhdessä hyviä tapoja aloittaa keskustelu.
-Miettikää yhdessä löytyisikö koulusta, pihapiiristä, tuttavien perheistä, lapsuuden ystävistä, sukulaisista tai harrastuksista samanhenkisiä lapsia/nuoria, joihin voisi tutustua. Voisitteko yhdessä tai koko perheen voimin solmia tuttavuutta uusiin ihmisiin esimerkiksi leireillä, konserteissa tai erilaisissa tapahtumissa?
-Mieti, olisiko lähipiirissä ihmistä, joka voisi säännöllisesti olla tekemisissä lapsen/nuoren kanssa. Nuoren on tärkeä huomata, että ympärillä on välittäviä ihmisiä.
-On tärkeää, että kaikki kodin ulkopuoliset sosiaaliset kontaktit eivät jäisi pois. Jos koulussa on hankalaa, niin pitäkää säännöllisesti kiinni jostakin koulun ulkopuolisesta menosta.
-Voisiko esim. koulun kautta löytyä harrastusryhmä, johon voisi mennä mukaan? Kalastus-, liikunta tms. kerhot lisäävät sosiaalisten kontaktien mahdollisuuksia. Lapset/Nuoret tarvitsevat ryhmiä, joissa saa tulla kuulluksi ja olla oma itsensä.
-Kannusta. Auta häntä näkemään hyvät piirteensä. Tue hänen itsetuntoaan. Kehu ja anna positiivista palautetta.
-Myös vanhemmat voivat kaivata tukea ja asioiden jakamisen mahdollisuutta. Tarvittaessa otathan yhteyttä.

 

Lähteet:

Junttila, N. 2015. Kavereita nolla. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Tammi.

MLL, Nuori on yksinäinen.

MLL, Kaikille kaveri. Opas nuorten yksinäisyyden ehkäisemiseen

 

Ajankohtaista

Hyvää rikosuhriviikkoa! RIKU:n palveluiden kysyntä on kasvanut!

Tukihenkilökoulutus alkaa tammikuussa!

Asumispalveluyksikön toiminnalliset ryhmät!

Yksin- ja pienyrittäjien videovälitteinen hyvinvointiryhmä keväällä 2021

Maailman mielenterveyspäivän 10.10.2020 viesti on: “Kuunnellaan ja kohdataan toisiamme!”

Suomen Mielenterveysseura
mieli.fi

RAY

 

MIELENTERVEYS
  • MITÄ ON MIELENTERVEYS
  • VAHVISTA MIELENTERVEYTTÄ
  • HARJOITUKSET
  • VAIKEAT ELÄMÄNTILANTEET
  • ITSEMURHIEN EHKÄISY
TULE MUKAAN
  • PAIKALLISSEURAT
  • VAPAAEHTOISTOIMINTA
  • JÄSENEKSI
  • TAPAHTUMAT
  • KOULUTUKSET
TUKEA JA APUA
  • KRIISIKESKUKSET
  • KRIISIPUHELIN
  • VERKOSSA
  • RIKOSUHRIPÄIVYSTYS
MIELI SUOMEN MIELENTERVEYS RY
  • ORGANISAATIO JA TOIMINTA
  • MEDIALLE
  • UUTISET JA TIEDOTTEET
  • MATERIAALIT
  • YHTEYSTIEDOT