Kuopion kriisikeskuksella alkaa seuraava vapaaehtoisten koulutus 1.-2.12.2018! Haku on käynnissä ja koulutus toteutetaan, mikäli riittävä määrä hakijoista tulee valituksi koulutukseen. Lue alta vapaaehtoisemme Hannun mietteitä vapaaehtoistyöstä! 😊💚
(Jos kiinnostuit vapaaehtoistyöstä, jätä hakemus osoitteessa: https://www.mielenterveysseurat.fi/kuopio/hakemuslomake/)
Hei, olen Hannu, nuorekas viisissäkymmenissä oleva rakennusalan sekä työhyvinvoinnin ammattilainen, ja toimin vapaaehtoisena valtakunnallisessa kriisipuhelimessa. Vapaaehtoisena toimiminen on antanut minulle mahdollisuuden auttaa muita, tässä kohtaa soittajaa, jota on kohdannut kriisi, ja tämän voin tehdä kasvottomana, täysin anonyymisti.
Vapaaehtoistyö on antanut minulle myös mahdollisuuden kehittää itseäni koulutuksilla, joita tässä työssä tarvitaan, laajentanut ymmärrystäni sekä käsitystäni siitä, että avuntarvitsijoita on kaikissa yhteiskuntaluokissa ikään, sukupuoleen tai sosiaaliseenasemaan katsomatta. Se on myös auttanut minua huomaamaan, että jopa niinkin pieni ele kuin kuuntelu ja läsnäolo siinä hetkessä voivat olla liikuttava ja merkittävä apu soittajalle (sekä myös kuulijalle).
Vapaaehtoistyö on opettanut myös perspektiiviä oman elämän haasteiden suhteen, kuten ennakkoluulottomuutta, suvaitsevaisuutta, kykyä ymmärtää ja käsitellä vaikeitakin asioita. Toiminta on tuonut huikeita kokemuksia, hienoja kohtaamisia, onnistumisia ja tottakait upean, tukevan työyhteisön tukiverkkoineen.
Toimin roolissani vapaaehtoisena. en suinkaan asiantuntijana saati neuvojana, vaan tasapuolisena, neutraalina kuulijana sinä nimenomaisena hetkenä kun puhelin soi. Minun ei tarvitse olla ammattilainen. Mikäli ”tilanne” vaatii, saati on sellainen että huomaan omien kykyjeni riittämättömyyden, voin turvautua itse työntekijään, joka päivystysvuorossa on mukana. Joskus vaativissa puheluissa tilanne on tällainen mm. itsetuhoisen soittajan kohdalla.
Vaikka sanonta ”Elämä tuo kokemusta” osin pitääkin paikkansa, on hyvä huomata kuinka kokematon onkaan. Yllätyksiin, kuten jokaiseen puheluun, et voi varautua etkä valmistautua mitä on tulossa. Siksipä päivystäjän ominaisuuksiin olisi hyvä kuulua tietynlainen rauhallisuus, kyky kuunnella, ja suvaita asioita tai tapahtumia ilman ennakkoluuloja, neutraalisti. Terve maalaisjärki auttaa, mitä se sitten onkaan – ja syvä hengitys! Myös hyvä itsetuntemus auttaa, on hyväksyttävä se ettet ole avuksi joka kerta, kaikissa tilanteissa.
Hyvää ja kaunista syksyä toivottaen !
Hannu, se vapaaehtoinen kuulija