• sv
  • fi
Mielenterveysseurat

Pohjanmaan kriisikeskus Valo

Pohjanmaan kriisikeskus Valo - matalan kynnyksen kriisiapua

  • Etusivu
  • Pohjanmaan kriisikeskus Valo
    • Tukea ja apua
    • Kriisiapua kasvokkain
    • Tukea puhelimitse ja verkossa
    • Ryhmät
  • Mie­len­ter­veys­seu­ra
    • MIELI-Pohjanmaan mielenterveys ry
    • Liity jäseneksi
    • Tietosuoja
    • Tukihenkilökoulutus
  • Vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta
    • Vapaaehtoistyö ja tukihenkilötoiminta
    • Tukihenkilötyö on kohtaamista
    • Tukihenkilön ja tuettavan tarina
  • Tapahtumat ja koulutukset
    • Tapahtumat ja koulutukset
    • Mie­len­ter­vey­den en­sia­pu
  • Hankkeet
    • Hankkeet
    • Hyvä olla koulussa
  • Yhteystiedot ja ajanvaraus
    • Yhteystiedot ja ajanvaraus
    • Henkilökunta

mielenterveysseurat.fi

Olet täällä: Alkuun / Yleinen / Magis-mobiilipeli hyvinvointitaitoja lapsille
Lapsi pelaamassa Magis-mobiilipeliä

Magis-mobiilipeli hyvinvointitaitoja lapsille

1.4.2020

Magis-mobiilipeli hyödyntää tarinallisen pelin maailmaa hyvinvointitaitojen oppimisessa. Alakouluikäisille kehitetty peli soveltuu erityisesti kouluympäristöön, mutta Magista voi pelata myös itsenäisesti tai yhdessä aikuisen kanssa.

Peli on saatavilla ilmaiseksi suomen, ruotsin ja englanninkielisenä sekä Google Play -kaupasta ja App Storesta tai selainversiona, Magis. Suositellut selaimet ovat Chrome ja Firefox.

Hyvinvointitaitoja ja mielekästä tekemistä

Pelissä on neljä lukua, jotka pelataan luku kerrallaan. Kuhunkin lukuun liittyy tehtäviä, jotka voi ladata kotisivuilta. Yhden luvun pelaamiseen ja tehtäviin menee noin tunti. Peli on suunnattu 10-12 -vuotiaille, mutta myös pienemmät, sujuvasti lukevat lapset voivat pelata. Jos lukeminen ei vielä ole sujuvaa, aikuinen voi lukea tekstit lapselle ja pelata yhdessä lapsen kanssa.

Pelissä käsitellään erilaisia hyvinvointiin liittyviä taitoja, joista voit keskustella lapsen kanssa:

  • Mikä sinulle on tärkeää?
  • Mitä tehdä, jos tulee pelottava ajatus?
  • Mitä tehdä, jos tulee kiukun tunne?
  • Miten ottaa toisen näkökulma huomioon?
  • Miten rauhoittua?
  • Miten keskittyä?

Pelin juoni

Pelaaja aloittaa uutena oppilaana Velholan koulussa. Muiden oppilaiden kanssa keskustellessaan pelaaja saa kuulla, että velhokoulujen luokat voivat osallistua suureen Velhokilpailuun ja kilpailla Mahtitaian teossa. Tähän tarvitaan hyvää ryhmähenkeä. Koulun alkaessa oppilailla on kuitenkin monenlaisia pulmia. Lisäksi koulussa tapahtuu kummallisia asioita. Joku sotkee taikaliemiä, tavaroita katoaa, yksi oppilaista tönäistään koulun kaivoon ja lopulta rakastettu Riimulehto tuhotaan.

Pelaajan tehtävänä on tutkia tapahtumia ja selvitellä tilannetta. Pelin juonen lomassa pelaaja käy keskusteluja hahmojen kohtaamien ongelmien tai haasteiden ratkaisemiseen liittyen.

Hyvä olla koulussa -hanke

Magis-mobiilipeli 4.-6.-luokkalaisille kehitettiin yhteistyössä Vaasanseudun Mielenterveysseuran ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen kanssa osana Hyvä olla koulussa -hanketta. Lisäksi hankkeessa kehitettiin Oma juttu -ryhmätoiminta. Molempien taustalla on hyväksyntä- ja arvopohjainen lähestymistapa, joka pohjautuu hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT).

Lue lisää aiheesta:

  • Magis_uutiskirje
  • Hyvä olla koulussa -hanke
  • Digitaaliset kulttuuripalvelut Vaasassa

Kategoriassa: Yleinen

Sähköinen ajanvaraus »

Ajankohtaista

Drogförebyggande dagarna 2021 – Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik

Sähköinen ajanvaraus

Magis-mobiilipeli hyvinvointitaitoja lapsille

Suomen Mielenterveysseura
mieli.fi

RAY

 

MIELENTERVEYS
  • MITÄ ON MIELENTERVEYS
  • VAHVISTA MIELENTERVEYTTÄ
  • HARJOITUKSET
  • VAIKEAT ELÄMÄNTILANTEET
  • ITSEMURHIEN EHKÄISY
TULE MUKAAN
  • PAIKALLISSEURAT
  • VAPAAEHTOISTOIMINTA
  • JÄSENEKSI
  • TAPAHTUMAT
  • KOULUTUKSET
TUKEA JA APUA
  • KRIISIKESKUKSET
  • KRIISIPUHELIN
  • VERKOSSA
  • RIKOSUHRIPÄIVYSTYS
MIELI SUOMEN MIELENTERVEYS RY
  • ORGANISAATIO JA TOIMINTA
  • MEDIALLE
  • UUTISET JA TIEDOTTEET
  • MATERIAALIT
  • YHTEYSTIEDOT