- Vad är MIELI Psykisk Hälsa Österbotten rf?
- Vad är MIELI Kriscenter Österbotten och Mieli Kriscenter Mellersta Österbotten?
- För vem är MIELI Kriscenter Österbottens och Mellersta Österbottens tjänster till?
- Behövs remiss till kriscentret?
- Kostar samtalsstödet något?
- Hurudant stöd får man på kriscentret?
- Hur många gånger kan man besöka kriscentret?
- Hur skiljer sig kriscentret från mentalvårdstjänster?
- Hur bokar jag tid för samtal?
- Vilka uppgifter sparas och kan jag vara anonym?
- Hur snabbt får jag samtalstid?
- Är det möjligt att få hjälp på distans?
- Kan jag delta i frivilligverksamhet?
- Vad gör frivilliga?
- Hur blir jag frivillig?
- Krävs särskilda färdigheter eller erfarenhet?
- Hur blir jag medlem i föreningen?
- Vad kostar medlemskap och vad ingår?
- Kan jag delta i verksamhet utan att vara medlem?
- Hur får jag information om evenemang och utbildningar?
- Vem kontaktar jag om jag har frågor?
- Vilka tjänster erbjuder föreningen?
- Vad är föreningens syfte och vad gör den?
- Hur finansieras verksamheten?
- Hur kan jag stödja föreningen utan att bli medlem?
- Var kan jag annars få hjälp vid kris i Österbotten?
- Vart ringer jag om jag är osäker på var jag får hjälp?
Vad är MIELI Psykisk Hälsa Österbotten rf?
MIELI Psykisk Hälsa Österbotten rf är en medborgarorganisation som främjar psykisk hälsa, förebygger psykiska problem och erbjuder krishjälp i Österbotten och Mellersta Österbotten. Föreningen är en del av det nationella MIELI rf-nätverket och upprätthåller MIELI Kriscenter Österbotten och MIELI Kriscenter Mellersta Österbotten.
Vad är MIELI Kriscenter Österbotten och Mellersta Österbotten?
Kriscenter är en lågtröskeltjänst som erbjuder kostnadsfritt, konfidentiellt samtalsstöd i krissituationer. Du kan få hjälp vid psykisk belastning, kris eller oro. Professionella krismedarbetare står till tjänst. Du behöver ingen remiss – du kan få hjälp ansikte mot ansikte, via telefon eller digitalt.
För vem är MIELI Kriscenter Österbottens och Mellersta Österbottens tjänster till?
Tjänsterna är öppna för alla invånare i Österbotten och Mellersta Österbotten. Du kan ta kontakt oavsett situation. Du behöver ingen remiss, diagnos eller medlemskap, och du behöver inte ha varit i vård tidigare. Vi hjälper vid t.ex. sorg, separation, våld, utmattning eller andra svåra livssituationer.
Behövs remiss till kriscentret?
Nej, du behöver ingen remiss. Du kan kontakta oss direkt via telefon, sms eller e-post.
Kostar samtalsstödet något?
Nej, samtalsstödet är kostnadsfritt för klienten. Kriscentret drivs som allmännyttig verksamhet.
Hurudant stöd får man på kriscentret?
Samtalsstöd för att bearbeta situationen och strukturera tankar. Vid behov hjälper vi dig vidare till andra tjänster. Stöd kan ges individuellt, i par eller som familj.
Hur många gånger kan man besöka kriscentret?
Antalet besök är vanligtvis mellan ett och några få gånger. Vi erbjuder kortvarigt stöd för akuta situationer, inte långvarig terapi. Behovet bedöms tillsammans med klienten.
Hur skiljer sig kriscentret från mentalvårdstjänster?
Kriscentret är inte en del av sjukvården och ersätter inte terapi eller psykiatrisk vård. Det erbjuder snabb, lättillgänglig samtalshjälp i plötsliga eller belastande livssituationer.
Hur bokar jag tid för samtal?
Ring 044 979 2439 må–fre kl. 9–14. Du kan även kontakta oss via sms eller e-post. Det går också att boka tid online:
VASA (endast distanstider) eller Karleby/JAKOBSTAD. Observera att inte alla lediga tider finns i kalendern.
Vilka uppgifter sparas och kan jag vara anonym?
Samtalen är konfidentiella, och du behöver inte uppge personuppgifter om du inte vill. Du kan vara helt anonym. Vi använder inget klientregister och gör inga anteckningar om samtalen. Om du vill kan du ge ett förnamn och telefonnummer för bokning. Uppgifterna ges aldrig till tredje part. Allt behandlas under tystnadsplikt.
Hur snabbt får jag samtalstid?
Vi strävar erbjuda första tiden inom 1–3 vardagar. Vid akuta behov försöker vi ordna snabbare mottagning.
Är det möjligt att få hjälp på distans?
Ja. Stöd kan ges per telefon eller via Teams. Det kostar inget för klienten.
Kan jag delta i frivilligverksamhet?
Ja, vi ordnar årligen närutbildning för frivilliga stödpersoner och krishjälpare. Nätutbildningen pågår kontinuerligt under hela året. Ansökan sker via
ansökningsformulär och intervju.
Vad gör frivilliga?
Frivilliga kan verka i kristelefon, chatta, vara stödpersoner eller delta i evenemangsplanering och kommunikation m.m.
Hur blir jag frivillig?
Fyll i ansökan eller kontakta oss via e-post eller telefon. Vi bjuder in dig till ett samtal om verksamheten och eventuellt deltagande i utbildning.
Krävs särskilda färdigheter eller erfarenhet?
Nej. Du bör ha balans i ditt eget liv och vilja lyssna och hjälpa. Du får utbildning och stöd. Uppgifterna anpassas efter ditt intresse och kunskap.
Hur blir jag medlem i föreningen?
Du kan bli medlem genom att fylla i medlemsansökan på vår hemsida eller genom att kontakta oss direkt. Vi skickar faktura och information om medlemskapet.
Vad kostar medlemskap och vad ingår?
Medlemsavgiften är 10 €/år. Du får vårt nyhetsbrev, inbjudningar till evenemang och möjlighet att påverka föreningens verksamhet. Du får också delta i våra utbildningar.
Kan jag delta i verksamhet utan att vara medlem?
Ja. Alla våra tjänster, t.ex. samtalsstöd, är öppna även för icke-medlemmar. Medlemskap är frivilligt.
Vem kontaktar jag om jag har frågor?
Du kan kontakta MIELI Kriscenter Österbotten och MIELI Kriscenter Mellersta Österbotten per telefon 044 979 2439 eller e-post info@mielipohjanmaa.fi. Du kan också kontakta personalen direkt – kontaktuppgifter finns på hemsidan.
Vilka tjänster erbjuder föreningen?
Vi erbjuder samtalsstöd vid kris, frivilligverksamhet, utbildning och påverkansarbete kring psykisk hälsa. Vi ordnar också kampanjer, föreläsningar och gruppverksamhet i samarbete med andra aktörer.
Vad är föreningens syfte och vad gör den?
Syftet är att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa i Österbotten och Mellersta Österbotten. Vi verkar för ett samhälle där psykisk hälsa tas på allvar och där hjälp är lättillgänglig för alla. Vi arbetar både på individ- och samhällsnivå.
Hur finansieras verksamheten?
Verksamheten finansieras huvudsakligen med stöd från STEA (Social- och hälsoorganisationernas understödscentral) samt med medlemsavgifter, donationer och lokala samarbetsprojekt.
Hur kan jag stödja föreningen utan att bli medlem?
Du kan delta i kampanjer, dela vårt innehåll på sociala medier, bjuda in oss till ditt nätverk eller donera en valfri summa.
Du kan enkelt donera:
- MobilePay: till nummer 12094
- Kontonummer (för donationer):
FI0980001471373135
BIC: DABAFIHH
Meddelande: Donation
Insamlingstillstånd: RA/2021/304
Du kan också sprida information om vår verksamhet på sociala medier eller erbjuda din hjälp i enskilda projekt.
Var kan jag annars få hjälp vid kris i Österbotten och i Mellersta Österbotten?
I Österbotten finns det flera aktörer som erbjuder hjälp i krissituationer, till exempel psykiatriska sjukvårdstjänster, välfärdsområdets tjänster samt andra regionala krisarbetare. MIELI Kriscenter Österbotten är ett alternativ, men hjälp fås också till exempel via kyrkans diakoniarbete, mentalvårds- och missbrukartjänster samt andra organisationer. I akuta situationer ska man alltid ringa nödnumret 112.
Nödnummer 112 Ring vid omedelbar fara (våld, självmordsbenägenhet, olycka).
Social- och krisjouren i Österbottens välfärdsområde 06 218 9555 (dygnet runt)
Socialjouren i Mellersta Österbottens välfärdsområde 06 826 3002 (dygnet runt)
Jourhjälpen 116117 brådskande hälsoproblem, ej nödsituationer.
MIELI rf:s Kristelefon 09 2525 0112 (på svenska må, on 16-20, to, fr 9-13), 09 2525 0111 (dygnet runt på finska)
Hälsocentral, företagshälsovård eller mentalvårdstjänster, om du behöver långvarigare stöd.
MIELI Kriisichat för vuxna (endast på finska, må–to kl. 15–21)
Sekasin-chatten för unga i åldern 12–29 år (må–fr kl. 9–24, veckoslut kl. 15–24)
Vart ringer jag om jag är osäker på var jag får hjälp?
Du kan ringa oss på kriscentrets tidsbokning 044 979 2439 (må-to 9-14), vi hjälper dig att hitta rätt tjänst eller hänvisar dig vidare. Du är inte ensam.

