MIELI Etelä-Karjalan mielenterveys ry:n vapaaehtoiset kriisipuhelinpäivystäjät vastaavat valtakunnalliseen kriisipuhelimeen omina päivystysvuoroinaan.
Mitä?
Kriisipuhelinpäivystäjä tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Yhteydenottajien tilanteet vaihtelevat äkillisistä kriiseistä jo pidempään vaivanneeseen keskusteluntarpeeseen. Kriisipuhelimen tavoite on ehkäistä itsemurhia.
Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset kuudella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi
Suomenkielinen linja päivystää ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
Kenelle?
Kriisipuhelinpäivystäjän tulee olla täysi-ikäinen. Keskeistä on halu kohdata ja kuunnella haastavissa elämäntilanteissa ja kriiseissä olevia. Aiempaa kokemusta auttamistyöstä tai alan koulutusta ei tarvita.
Milloin?
Vakituisina päivystysvuoroina torstai- ja perjantai-iltaisin, tai itselleen sopivana muuna ajankohtana. Päivystysvuoroja tehdään pääasiassa yhdessä toisen päivystäjän kanssa.
Missä?
Saimaan kriisikeskuksen tiloissa, tai kokemuksen myötä lähes missä tahansa tietoturva ja luottamuksellisuus huomioiden
Miten pääsee mukaan toimintaan?
Keväisin ja syksyisin järjestettävän Hyvän Mielen Tukijoiden ja Kriisiauttajien Peruskoulutuksen kautta, kokonaiskesto n. 20 h
Polku käytännössä: yhteydenotto – haastattelu – peruskoulutus sisältäen harjoittelun
Lisätietoja antaa kriisipuhelinpäivystäjien vapaaehtoiskoordinaattori, kriisityöntekijä Anne Lamppu, anne.lamppu(at)mieliek.fi