Valtakunnallinen MIELI Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin-keskustelu tukee vaikeassa tilanteessa ja helpottaa pahaa oloa. Kriisipuhelin-päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Kriisipuhelin-päivystäjät ovat kriisityön ammattilaisia, alan opiskelijoita sekä koulutettuja vapaaehtoisia.
Hyvän Mielen Tukijoiden ja Kriisiauttajien peruskoulutuksen käyneet Oulun kriisikeskuksen vapaaehtoiset päivystävät Kriisipuhelimessa pääsääntöisesti kriisikeskuksen tiloissa ja pareittain. Toiveena on, että vapaaehtoiset päivystävät vähintään kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa (eli tekevät yhden tai kaksi noin kolmen tunnin päivystysvuoroa kuukaudessa).
Koulutuksessa kehityt kuuntelijana
Perustaksi vapaaehtoistyöhön tukijana ja auttajana riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämäsi tulee olla tasapainossa ja mahdolliset kriisit jo kaukana.
Hyvän Mielen Tukijoiden ja Kriisiauttajien peruskoulutus perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa sinua löytämään oman tapasi toimia toisen ihmisen tukena.
Koulutus tapahtuu osittain verkossa ja osittain kasvokkain. Koulutuksen kesto on noin 35 tuntia ja siihen sisältyy itsenäistä opiskelua sekä harjoittelua Kriisipuhelin-päivystäjänä. Saat koulutuksesta todistuksen.
Käymme jokaisen koulutukseen hakevan kanssa keskustelun vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään.
Seuraavan koulutuksen ajankohdan alkamisesta ilmoitetaan täällä.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä
Niina Prykäri, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
niina.prykari@oulunkriisikeskus.fi
p. 044 4916 067