Valtakunnallinen kriisipuhelin tarjoaa välitöntä keskusteluapua erilaisissa kriiseissä oleville ja heidän läheisilleen. Puhelinauttamisen tavoitteena on helpottaa asiakkaan henkistä hätää tarjoamalla hänelle mahdollisuuden puhua yllättävästä tapahtumasta tai vaikeasta elämäntilanteesta sallivassa ja tukevassa ilmapiirissä.
Hyvän Mielen Tukijoiden ja Kriisiauttajien peruskoulutuksen käyneet vapaaehtoiset päivystävät valtakunnallista kriisipuhelinta Kriisikeskuksen tiloissa. Vapaaetoiset päivystävät puhelimessa iltaisin ja pääsääntöisesti pareittain. Toiveena on, että päivystäjät päivystävät vähintään kerran kuukaudessa kolme tuntia kerrallaan (eli yhden päivystysvuoron kuukaudessa).
Koulutuksessa kehityt kuuntelijana
Perustaksi vapaaehtoistyöhön tukijana ja auttajana riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämäsi tulee olla tasapainossa ja mahdolliset kriisit jo kaukana.
Hyvän Mielen Tukijoiden ja Kriisiauttajien peruskoulutus perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa sinua löytämään oman tapasi toimia toisen ihmisen tukena.
Koulutus tapahtuu osittain verkossa ja osittain kasvokkain. Koulutuksen kesto on noin 35 tuntia ja siihen sisältyy harjoittelu kriisipuhelin päivystäjänä. Saat koulutuksesta todistuksen.
Käymme jokaisen koulutukseen hakevan kanssa keskustelun vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään.
Kiinnostuitko?
Seuraava koulutus järjestetään syksyllä 2023. Lisätietoa ja hakuohjeet
Ota yhteyttä
Niina Prykäri, kriisipuhelimen koordinaattori niina.prykari@oulunkriisikeskus.fi p. 044 4916 067