MIELI henkilöjäsenet

MIELI henkilöjäsenet -yhdistyksen verkkosivu

  • Etusivu
  • Yhdistys
    • Yhdistys
    • Tietosuoja
      • Jäsenrekisterin tietosuojaseloste
  • Jäseneksi
  • Vaikuttaminen
  • Mielenterveysviestintä
  • Varainhankinta
  • Vapaaehtoiseksi
  • Ota yhteyttä
  • Ajankohtaista

mielenterveysseurat.fi

Olet täällä: Alkuun / Arkistot: järjestöt
Sari Aalto-Mattruri, pohtii, ympäristönä metsä ja hakkuut

Yhdistystoiminnalta säästäminen tulee Suomelle kalliiksi

11.4.2024

Iso pyörä on pyörimässä: Oikeusministeriö valmistelee kansalaisjärjestöstrategiaa. Samalla hallitus saattaa pohtia kehysriihessään järjestöavustusten lisäleikkauksia.

”Järjestöjen valtionavustusten leikkaaminen olisi taloudellisesti lyhytnäköistä”, sanoo kansalaistoiminnan huipppuasiantuntija, MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Kahden ihmisen kädet kohtaavat, auttamista
Välittäviä ihmisiä vapaaehtoistyössä ja järjestöjä organisoimassa jatkuvuutta. (Kuva Unsplash/Rémi Walle)

Tämän kirjoituksen lukija, sinäkin teet todennäköisesti vapaaehtoistyötä jossakin järjestössä tai epämuodollisessa tempauksessa.

Vapaaehtoistyö muodostaa välittävien ihmisten ketjusta yhteiskuntamme koossa pitävän liiman.

Isossa kuvassa ilmiötä kutsutaan kansalaistoiminnaksi julkisen ja yksityisen sektorin tavoin.

Kansalaisjärjestöstrategia

Oikeusministeriössä valmistellaan hallitusohjelmaan sisältyvää kansalaisjärjestöstrategiaa.

Keskeisenä tavoitteena on turvata riippumattoman kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuus ja vaalia suomalaista demokratiaa.

Tavoitteet ovat hyviä: sääntelyn ja hallinnollisen taakan keventäminen, varainhankinnan mahdollisuuksien vahvistaminen sekä hallinnon ja kansalaisyhteiskunnan vuorovaikutuksen vahvistaminen. ”Ylimmäksi tulisi vielä itsestään selvästi kiteyttää se, mitä Suomi haluaa kansalaisjärjestöiltään”, Sari Aalto-Matturi  sanoo.

Hän näkee, että strategian tulee vastata ainakin kahteen pääkysymykseen:

1) Miten julkinen valta huolehtii siitä, että Suomessa on elinvoimainen kansalaisyhteiskunta, jolla on resursseja tuottaa osallisuutta, hyvinvointia ja sosiaalista pääomaa, tukea ja toimintaa, asiantuntijuutta ja vaikuttamistyötä

2) Miten julkinen valta varmistaa, että kansalaisyhteiskunta pystyy toimimaan vapaana ja riittävän riippumattomana julkisesta ohjauksesta?

Puoli miljoonaa

”Pelkästään sote-alan järjestöissä vapaaehtoistyötä tekee noin puoli miljoonaa suomalaista”, Aalto-Matturi sanoo.

Järjestötoiminnan yhtälö sote-alalla.

Järjestötoiminnalle on toisinaan povattu hiipuvaa tulevaisuutta. ”Erilaisista tempauksista, kuten siivous- ja ravintolapäivistä, odotettiin järjestäytyneen kansalaisyhteiskunnan korvaajaa. Näin ei tapahtunut; järjestöt ja epämuodollinen kansalaisyhteiskunta elävät rinnakkain ja lomittain.”

”Yhdistystoiminnan rakenteiden merkitys nousi taas vahvemmin esille ja arvoonsa, kun järjestöt koronavuosina ottivat koppia yhteisestä pärjäämisestä.”

Esimerkki järjestöjen ketteryydestä löytyy Aalto-Matturin johtamasta MIELI ry:stä. Korona-aikaan järjestö jäsenyhdistyksineen nosti kriisityön volyymiä, koulutti uusia vapaaehtoisia ja lisäsi toimintaa verkkoon.

Julkinen tuki

Suomalaista kansalaisyhteiskuntaa on vahvistanut se, että julkinen valta tukee järjestöjen toimintaa. Tämän apparaatin päälle järjestöt rekrytoivat miljoonia vapaaehtoisia.

Aalto-Matturi johdattelee tunnistamaan julkisen sektorin ja järjestöjen periaatteellisia sudenkuoppia.

”Julkinen rahoitus tuottaa myös jännitteen kansalaisyhteiskunnan riippumattomuuden ja julkisen ohjauksen välille.”

”Jännite vahvistui, kun järjestörahoitus siirtyi tänä vuonna valtion budjettirahoitukseen ja rahoitukseen kohdistui huomattavia leikkauspaineita.”

Aalto-Matturi patistaisi poliittisia päättäjiä tunnistamaan niitä kriteereitä, joilla rahoitusta saava toiminta pitäisi valita.

”Tulevatko kriteerit kansalaisyhteiskunnalta tai ainakin kansalaisyhteiskunnan kanssa dialogissa rakennettuna, vai osoitetaanko raha toimintaan, jota julkinen valta järjestöiltä odottaa?”

Vapautta ohjauksesta

”Sosiaali- ja terveysalan järjestökenttä puskuroi julkisten palveluiden kuormitusta ja tukee heikoimmassa asemassa olevia”, Aalto-Matturi sanoo.

Hallituksen kehysbudjetin mukaan sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustussumma leikkautuisi vuonna 2027 noin neljänneksellä eli 100 miljoonalla eurolla – ja nyt on myös ollut esillä, että hallituksen kehysriihessä pohdittaisiin lisäleikkauksia järjestöjen avustuksiin.

Yhdistyksissä suomalaiset ottavat palkattuina ja vapaaehtoisina vastuuta yhteisestä pärjäämisestä. Tästä säästäminen tulee helposti kalliiksi.

Järjestöt niin vapaana ulkoapäin tulevasta ohjauksesta kuin mahdollista

”Leikkauksia linjatessa on tärkeää muistaa, että järjestöavustukset ovat tukea kaikelle sille, mitä järjestöt tuottavat yhteiskunnalle ja avun tarpeessa oleville ihmisille.”

”Järjestöjen pitää voida kertoa, miten leikkaukset vaikuttavat ja miten kohdistettuina ne aiheuttavat yhteiskunnalle sekä järjestön kohderyhmälle pienimmän vahingon.”

”Jotta leikkauksista ei aiheutuisi kansalaistoiminnalle ja matalan kynnyksen auttamiselle liian suuria vahinkoja, pitäisi järjestön omaa harkintaa vahvistaa.”

Oikeusministeriön johtama strategiatyö tulee linjauksillaan ottamaan kantaa siihen, mitä Suomi haluaa kansalaisjärjestöiltä.

”Toivottavasti demokraattista osallisuutta, rohkeaa vaikuttamista, aktiivista kehittämistä ja yhteistä vastuunottoa – ja niin vapaana ulkoapäin tulevasta ohjauksesta kuin suinkin mahdollista.”

 

Sari Aalto-Matturi, pohtiva ilme, ympäristönä metsä ja hakkuut.
”Leikkauksia linjatessa on tärkeää muistaa, että järjestöavustukset ovat tukea kaikelle sille, mitä järjestöt tuottavat yhteiskunnalle ja avun tarpeessa oleville ihmisille”, Sari Aalto-Matturi sanoo.

Sari Aalto-Matturilla on leveät hartiat puhua kansalaistoiminnasta yhteiskunnassa. Hän on MIELI ry:n toiminnanjohtaja, Takuu-säätiön puheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysministeriön avustusasioiden neuvottelukunnan puheenjohtaja. Hän on myös toiminut Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtajana, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n hallituksen varapuheenjohtajana, oikeusministeriön demokratian vastuuvirkamiehenä sekä SAK:n viestintäpäällikkönä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden lisensiaatti.

Lue lisää ja vaikuta

Blogi. Aalto-Matturin ”100 miljoonaa syytä vaalia kansalaistoimintaa” -blogi MIELI ry:n verkkosivuilla:

Anna palautetta. Löydät oikeusministeriön sivuilta verkkolomakkeen palautteen antamista varten kansalaisjärjestöstrategiasta.

Kansalaisjärjestöstrategia. Valmisteilla olevan kansalaisjärjestöstrategian hankesivut/oikeusministeriö

Kannanotto. Järjestöjen valtionavustusten leikkaaminen olisi taloudellisesti lyhytnäköistä, kahdentoista sote-järjestön yhteinen kannanotto, STT-tiedote

Kannanotto kehysriiheen. Kehysriihen otettava vastuu nuorten hyvinvointivajeesta, MLL, MIELI ry, SOS-Lapsikylä, Setlementtiliitto

TEKSTI: Eila Ruuskanen-Himma

Tehdään yhdessä mielenterveystekoja – mielihenkilojasenet.fi

Kategoriassa: Yleinen Avainsanoilla: järjestöt, kansalaisjärjestöstrategia, kehysriihi, leikkaukset, MIELI henkilöjäsenet ry, MIELI ry, oikeusministeriö, sosiaalinen pääoma, sote, vapaaehtoistyö, yhdistykset, yhteisöllisyys

Nuori portailla allapäin

Mielenterveys ja palvelujärjestelmä -webinaari 17.4.2024

15.3.2024

MIELI henkilöjäsenet ry kutsuu Sinut Mielenterveys ja palvelujärjestelmä -webinaariin. Tervetuloa maksuttomaan tapahtumaan Teams-alustalla 17.4.2024 klo 16.00–17.30.

Tilaisuus on tarkoitettu henkilöjäsenille ja jäsenten ystäville.

Ilmoittaudu: eila.ruuskanen-himma(at)mieli.fi

Tilaisuuden kutsuttu asiantuntija on MIELI ry:n johtava psykologi Frans Horneman.

Frans Horneman, kasvokuva, seinää vasten
Johtava psykologi Frans Horneman MIELI ry:stä (Kuva: Jukka Rapo)

Frans Horneman on perehtynyt MIELI ry:ssä palvelujärjestelmään liittyviin kysymyksiin. Hän tuntee myös mielenterveyden tuki- ja keinovalikoimat.

Sisältö

  • Tilannekuva mielenterveyden palvelujärjestelmästä Suomessa
  • Porrastettu malli mielenterveyspalveluissa
  • Mihin nyt pitäisi vaikuttaa

Järjestöt palvelupoluilla

Palvelujärjestelmä on haavoittuvassa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Hyvinvointialueiden työ on rakentumassa, mielenterveyden tuen tarve on kasvussa ja erikoissairaanhoito kuormittunut.

Kun apua mielenterveyden ongelmiin ei ole tarjolla ajoissa, ongelmat pitkittyvät, monimutkaistuvat ja hoitotulokset heikkenevät.

Toimivat palvelupolut ja järjestöjen toimintaedellytykset ovat tärkeitä vaikuttamisen kohteita.

Porrastettu malli

Tuki- ja keinovalikoiman kokonaisuuden ja samalla eri roolien ajattelun yhtenä viitekehyksenä on keväällä 2023 luotu psykososiaalisen työn porrastettu malli (valtioneuvosto).

Porrastetun mallin mukaan

  • arjen tuki ja omahoito järjestöjen tarjoamana on ”nollatasolla”
  • ohjattu omahoito ja etänettiterapia on ”ensimmäisellä portaalla”
  • lyhytmenetelmät, näyttöön perustuvat, ovat ”toisella tasolla”
  • lyhytpsykoterapiat ovat ”kolmannella portaalla”
  • pitkät psykoterapiat ovat ”neljännellä tasolla”

Kysymyksiä ja keskustelua

Yhdistyksemme järjestämissä tapahtumissa on aikaa kysyä ja keskustella.

On myös tärkeää välittää eri puolilla Suomea toimivilta henkilöjäseniltä heikkoja signaaleja MIELI ry:n vaikuttamistyöhön.

Tule mukaan!

Ilmoittaudu: eila.ruuskanen-himma(at)mieli.fi

Tehdään yhdessä mielenterveystekoja – mielihenkilojasenet.fi

Kategoriassa: Yleinen Avainsanoilla: asiakaspolku, Frans Horneman, järjestöt, kriisikeskukset, mielenterveys, MIELI henkilöjäsenet ry, MIELI ry, palvelujärjestelmä, porrastettu malli, psykologi

Kerro, kerro kuvastin – mistä järjestölleni rahaa haen

25.1.2023

VAIKUTAMME YHDESSÄ

Hyvinvointialueiden kuvastimessa järjestön toimija näkee laatikoita ja nuolia. Hän tutkailee sanoja kunta, alue, hyvinvointialue, valtio ja yrittää suunnistaa uudessa hallintokuviossa.

Voit auttaa kertomalla, keneltä hän saa tietoa oman alueensa käytännöistä.

Kirjoittaja
Eila Ruuskanen-Himma

Osittainen peilikuva kasvoista - se symbolisoi että tietämys hyvinvointialueista on epäselvä.
Miten järjestöni toimii suhteessa kuntiin, hyvinvointialueisiin? (Kuva Unsplash/Vince Fleming)

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on meneillään valtava hallinnollinen muutos. Vuoden alusta 1.1.2023 kunnat ja kuntayhtymät siirsivät pelastustoimen ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut hyvinvointialueille, joita on 21 ja lisäksi Helsinki.

Kuntien vastuulla säilyy asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen omassa toiminnassaan sekä ympäristöterveydenhuollon tehtävät. Kunnille jää osaamisen ja kulttuurin, elinympäristön, elinvoiman, paikallisen identiteetin ja demokratian kehittäminen.

Hallinnollinen siirto on vasta kaiken alku. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet ja toimintatavat ovat vasta muotoutumassa.

Hyvinvointialueet karttakuvassa
Hyvinvointialueet

Alueilla ja kunnissa määritellään toimintatapoja uudessa tilanteessa. Asiakaspolkujenkin hahmottamisen kautta yritetään tunnistaa – asiakkaan, potilaan, asukkaan, kuntalaisen, kaupunkilaisen – siirtymistä taholta toiselle ihmisen pysyessä samana.

Yhdyspinnoilla tarvitaan vilkasta keskustelua

Yhteistyön tarvetta konkretisoi esimerkiksi se, että perusopetus on kuntien ja oppilashuolto hyvinvointialueiden vastuulla. Vastaavasti kunnat edistävät työllisyyttä hoitaen TE-palvelut, mutta kun tarvitaan työllistymiseen kuntoutusta, sen tuottaa hyvinvointialue.

Oikeusvaltiossa kun elämme, asioita pyritään ratkaisemaan oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti, mutta muutokset ovat niin isoja, että niiden muovautuminen hyviksi käytännöiksi vaatii aikansa.

Järjestöjen löydettävä yhteistyömallit

Sosiaali- ja terveysjärjestöjenkin on vakiinnutettava paikkansa uudessa ja muuttuvassa toimintaympäristössä, kun palvelujen kehittäminen jatkuu.

Asukkaiden mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyden näkökulmasta on tärkeää turvata järjestölähtöinen toiminta, auttaminen ja varhainen keskustelutuki.

Järjestöillä on osaamista ja halua ottaa ihminen vastaan ja kannatella häntä vaikeassa tilanteessa. Järjestöt myös kannustavat hakemaan apua ja osaavat ohjata palveluiden piiriin.

Mielenterveysjärjestöt tuntevat ihmisen arjen.

Lainsäädäntö edellyttää hyvinvointialueita tekemään yhteistyötä järjestöjen kanssa.

Lainsäädäntö edellyttää yhteistyöhön järjestöjen kanssa

Kattojärjestö SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry toteuttaa ”Järjestöjen sote-muutostukea” yhdessä alueellisten verkostojärjestökumppaneidensa kanssa.

Tavoitteena on, että sote-uudistuksen jälkeisessä Suomessa järjestöt varmistavat paikkansa ihmisten osallisuuden, terveyden ja hyvinvoinnin sekä turvallisuuden takaajina.

Muutostuen tekijät ovat julkaisseet 17. tammikuuta 2023 tilanneraportin kaikilta hyvinvointialueilta. Tilannekatsausta kuvaa soste.fi-sivustolla tutkija Janne Haikari.

Raportin loppupuolelta löydät oman alueesi avustusten, järjestöosallisuuden ja hyvinvointistrategian tilanteen.

Avustusmalli 15 hyvinvointialueella

Sote-muutostuen tilanneraportin mukaan järjestöavustusmallit on hyväksytty 15 hyvinvointialueella 21:stä ja Helsingissä. Loput alueet viimeistelevät niitä vuoden 2023 aikana.

Valmiita avustusmalleja yhdistää esimerkiksi se, että kaikissa yhtenä avustusmuotona on kumppanuusavustus. Hyvinvointialueet tähtäävät pitkäkestoiseen yhteistyöhön, jossa toiminta saa rahoitusta myös muilta tahoilta, kuten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskukselta STEA:lta.

Järjestöavustusten hakuaika on monilla alueilla vuoden 2023 alussa. Eri avustuslajeilla on erilaisia hakuaikoja.

Järjestöavustusmallit valmiina yli puolella hyvinvointialueista

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä edellyttää myös kunnilta vastaavaa tukea järjestöille, ja kaikilla hyvinvointialueilla myös kunnat jatkavat järjestöjen avustamista.

Avustamista koskevalle työnjaolle ei ole muotoutunut yhtä valtakunnallista linjaa.

Kolmella alueella – Satakunta, Päijät-Häme ja Keski-Suomi – valmistuneet osallisuusasiakirjat määrittelevät järjestöyhteistyön reunaehtoja sekä periaatetasolla että konkreettisesti.

Yhteistä jo hyväksytyille järjestöavustusmalleille on avustamisen kytkeminen hyvinvointialueiden strategisiin tavoitteisiin. Useimmat alueet haluavat, että avustettava järjestötoiminta tukee tai edistää hyvinvointialueiden tavoitteita esimerkiksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Kysy rohkeasti yhteyshenkilöltä

Sote-muutostuen tiimi on jo muutamia vuosia tukenut järjestöjä ja hyvinvointialueita yhteistyössä.

Järjestöasiantuntija Milla Kajanne kokee merkitykselliseksi olla mukana parantamassa asukkaiden hyvinvointia järjestöjen muutostuessa. Koulutukseltaan hän filosofian tohtori ja sote-maisteri. Hänen toimipaikkansa on Uudenmaan alueen verkostojärjestö HyTe ry.

Järjestöasiantuntija Milla Kajanteen työskentelyalueena on Helsinki, Keski-Uusimaa ja Länsi-Uusimaa.

”Järjestöt ovat hyvinvointialueiden ja kuntien tärkeä kumppani, kun edistetään asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Tuemme järjestöjä tässä tehtävässä eri keinoin muun muassa koordinoimalla rakenteellisia uudistuksia ja informoimalla rahoitusasioista.”

 Tietoa alueiden ratkaisuista sote-muutostuen tiimiltä

”Hyvinvointialueilla pitäisi päästä eteenpäin siiloista ja entistä paremmin ajatella palveluja ikään kuin ketjuna, joihin kytketään paremmin myös järjestöjen tekemä työ.”

Hankkeen yhteyshenkilöt avustavat ja jakavat järjestöille tietoa siitä missä mennään.

Suomen kartta hyvinvointialueista, jonka ympärillä kasvokuvat Järjestöjen sote-muutostuen aluevastaavista.
Järjestöjen sote-muutostuen aluevastaavat.

Järjestöjen ääni hyvinvointialueilla

”Hyvinvointialueille pyritään saamaan järjestöneuvottelukuntien kaltaisia rakenteita, jotka auttaisivat järjestöjä toimimaan. Pienillä järjestöillä ei ole mahdollisuutta pysyä kaikista asioista ajan tasalla. Neuvottelukunnat antaisivat järjestöille leveämmät hartiat asioiden edistämiseen ja niistä viestimiseen”, sanoo Milla Kajanne.

Joulukuun 2022 tilannekatsauksen mukaan tällainen järjestöyhteistyön rakenne on jo seuraavilla alueilla: Keski-Uusimaa, Varsinais-Suomi, Satakunta, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu sekä Lappi.

Järjestöyhteistyön rakenne on valmistelussa seuraavilla alueilla: Itä-Uusimaa, Länsi-Uusimaa, Vantaa ja Kerava, Pirkanmaa sekä Helsinki. Järjestöyhteistyön rakenteen nimitykset vaihtelevat.

Hyvinvointialuestrategiat antavat perustan järjestöyhteistyölle. Hyvinvointialuestrategiat valmistuivat vuonna 2022 yhtä aluetta – Lappia – lukuun ottamatta. Hyvinvointialueiden hallintorakenteissa vastuuta järjestöyhteistyöstä on osoitettu vaihtelevasti lautakunnille ja jaostoille. Niiden käytännön toiminta hakee vielä muotoaan.

Muutos myös veikkausvoittovaroissa

Myös veikkausvoittovarojen jaossa on tapahtumassa iso muutos. Veikkausvoittovaroista on jaettu avustuksia liikunnalle, kulttuurille, tieteelle, nuorisotyölle, sosiaali- ja terveysjärjestöille sekä hevosurheilulle.

Jatkossakin yhtiön tuotto tulee yhteiskunnan hyväksi, mutta ensi vuoden alusta ilman kohdennusta, korvamerkintää edunsaajille.

Vuodesta 2024 alkaen avustukset siirtyvät osaksi valtion budjettirahoitusta ja hallituskausikohtaisia ratkaisuja. Veikkauksen edunsaajien rahoituksesta aletaan päättää kokonaisuudessaan normaalissa budjettiprosessissa.

Näin ollen myös STEA-avustusten yhteys Veikkauksen tuottoihin katkaistaan vuonna 2024. STEA on sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva valtionapuviranomainen, jolta sosiaali- ja terveysalan järjestöt, kuten mielenterveysseurat, ovat tottuneet hakemaan toimintaansa veikkausvoittovaroista kertyvää avustusta.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä on pelätty budjettirahoituksen lisäävän julkisen vallan ohjausta kansalaistoimintaan ja tämä vaatii vielä paljon periaatteellisia keskusteluja.

Vaikuttaminen valtion budjettiin edellyttää hyvien ratkaisujen tarjoamista, kirkkaita perusteluja ja hyviä sidosryhmäsuhteita. Mielenterveysjärjestöillä ja henkilöjäsenillä on oiva paikka kehittää yhdessä vaikuttamista MIELI ry:n koordinoiman eduskuntavaalikampanjoinnin yhteydessä.

Kriisikeskukset eri puolilla Suomea

Valtakunnallisten ja alueellisten muutosten keskellä toimii myös MIELI ry:n koordinoima 22 kriisikeskuksen verkosto. Ne saavat noin 20 prosenttia rahoituksestaan kunnilta (prosenttiosuudet vaihtelevat pienistä osuuksista lähes puoleen) ja loput sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:lta.

Suomen kartta, jossa MIELI ry:n koordinoiman verkoston kriiskeskukset.
Kriisikeskukset, MIELI ry:n koordinoima kriisikeskusverkosto.

Kriisikeskukset antavat matalan kynnyksen tukea ja apua kriiseissä. Vastaanotoilla saa keskusteluapua henkilökohtaisesti, puolison tai perheen kanssa sekä vertaistukiryhmissä. Vastaanotolle voi hakeutua ilman lähetettä varaamalla ajan suoraan kriisikeskuksesta. Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja yksityisyyttä kunnioittavia.

Kriisikeskusverkosto osallistuu Kriisipuhelimen päivystämiseen ja verkkokriisityöhön. Useiden kriisikeskusten yhteydessä toimii myös (RIKU) Rikosuhripäivystyksen palvelupiste.

Johtaja Sanna Vesikansa MIELI ry:stä, henkilökuva merellisessä maisemassa
Johtaja Sanna Vesikansa MIELI ry:stä (kuva Jakke Nikkarinen).

”Kriisikeskusverkosto on tehnyt monta vuotta yhteistä vaikuttamista ja sen osaajat vaikuttajat paikallisissa yhteistyöverkostoissa”, sanoo kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa MIELI ry:stä.

Hyvinvointialueiden tunnistettava järjestölähtöiset toimintamuodot

”Hyvinvointialueiden on olennaista tunnistaa järjestölähtöiset apu- ja toimintamuodot ja tehdä niiden kanssa tiivistä yhteistyötä. Järjestöjen innovatiivinen ja ihmisläheinen toimintaa tulee mahdollistaa riittävillä avustuksilla.”

Sanna Vesikansa katsoo sosiaali- ja terveysministeriön suuntaan. ”Näin isoissa muutoksissa tarvittaisiin valtionohjausta hyvinvointialueille siihen, mitä vähintään pitäisi tehdä yhdessä järjestöjen kanssa, jotta toteutus etenisi hyvällä tavalla ympäri Suomen.”

”Kuntien haasteena on huomioida omassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehikossaan järjestölähtöinen toiminta, joka ei ole palvelutoimintaa, mutta tulee lähelle julkisia palveluita. Ne katsovat helposti, että se siirtyisi maakuntien sote-rakenteeseen. Hyvinvointialueen ja kuntien tulee tehdä tiivistä yhteistyötä.”

Lähes jokaisella hyvinvointialueella toimii MIELI ry:n jäsenjärjestö. MIELI ry:llä on yhdessä 28 kunnan ja kolmen hyvinvointialueen kanssa Hyvän mielen kunta -hanke, joka on osa kansallisen Mielenterveysstrategian 2030 toimeenpanoa. Hyvän mielen kunta -tarkistuslistasta kannattaa kertoa kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilaisille ja vastuuhenkilöille.

TUTUSTU JA VIESTI

  • Hyvinvointialueet ja niihin kuuluvat kunnat löytyvät soteuudistus.fi-sivustolta.
  • Järjestöjen sote-muutostuen tilanneraportti 1/23 SOSTEN verkkosivuilla. Raportin loppupuolelta löydät oman alueesi avustusten, järjestöosallisuuden ja hyvinvointistrategian tilanteen.
  • Kysy alueesi toimintamalleista sote-muutostuen yhteyshenkilöiltä. Sähköpostit ja puhelinnumerot löydät SOSTE ry:n ”Järjestöjen sote-muutostuki” -sivun lopusta.
  • Hyvän mielen kunta -tarkistuslistasta kannattaa kertoa vaikuttajille ja kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilaisille ja vastuuhenkilöille.

Eduskuntavaalivaikuttamisesta on toisaalla tässä uutiskirjeessä.

Kategoriassa: Yleinen Avainsanoilla: avustukset, hyvinvointialueet, järjestöavustukset, järjestölähtöinen auttaminen, järjestöt, kriisikeskukset, kunnat, mielenterveys, soste, sote-muutostuki, stea, veikkausvoittovarat

Ajankohtaista

Nuori näkyväksi: Kuuntele, kuuntele, kuuntele 

Vahvista hyvinvointiasi – osallistu Hyvinvoiva mieli -koulutukseen 5.-6.9.2025

Videolinkki keskustelusta: Näkyväksi tuleminen on nuoren perustarve

MIELI Suomen mielenterveys ry
mieli.fi

 

MIELENTERVEYS
  • MITÄ ON MIELENTERVEYS
  • VAHVISTA MIELENTERVEYTTÄ
  • HARJOITUKSET
  • VAIKEAT ELÄMÄNTILANTEET
  • MATERIAALIA JA TIETOA
TULE MUKAAN
  • PAIKALLISJÄRJESTÖT
  • VAPAAEHTOISTOIMINTA
  • JÄSENEKSI
  • KOULUTUKSET
TUKEA JA APUA
  • KRIISIKESKUKSET
  • KRIISIPUHELIN
  • NETISSÄ
  • RYHMISSÄ
  • APUA ITSETUHOISUUTEEN
MIELI SUOMEN MIELENTERVEYS RY
  • ORGANISAATIO JA TOIMINTA
  • MEDIALLE
  • AJANKOHTAISTA
  • YHTEYSTIEDOT